De zorg-musketiers van United Care en Air Support Europe

Ze delen hun drive voor de menselijke maat in de zorg. En hun afkeer van financiële belangen die menselijke belangen verdringen. Jan Stevenson en Aad Torenvlied zijn twee zorg-musketiers met het hart voor patiënten en cliënten op de goede plaats. De ene is al vele jaren succesvol in de hulpmiddelen met United Care en UniQare, de ander is gepensioneerd en desondanks sinds kort de man achter de revolutionaire anti decubitus matrassen van Air Support Europe.

 

Waardevolle samenwerking

Beide zelfstandige ondernemingen werken nauw samen. En dat is voor alle twee zeer waardevol. Zo krijgt Air Support Europe onderdak bij United Care. De nieuwkomer krijgt hierbij ook qua logistiek, marketing en administratie support van United Care. Zo kan Aad zich volledig focussen op zijn kernactiviteit: het unieke matras tegen doorligwonden zo goed mogelijk aan de man brengen in Europa.

 

Welzijn van decubitus-patiënten

Jan en Aad kennen elkaar al zeker een kwart eeuw. Ze zijn collega’s in de wereld van zorg en hulpmiddelen. Twee mannen die hun hele leven al opereren vanuit dezelfde filosofie: zorgmiddelen zijn er voor patiënten, patiënten niet voor de producent van zorgmiddelen. “Wij willen wat betekenen voor de gezondheidszorg en het welzijn van de patiënt”, zegt Aad. “En wij willen het werk van verpleegkundigen en verzorgers zo eenvoudig mogelijk maken.”

 

Drive voor goede zorgproducten

“Aad is zeventig, maar hij hoort niet achter de geraniums”, zegt Jan. “De man heeft een tomeloze energie. Hij is oprecht enthousiast voor goede zorgproducten. Zijn beroepsmatige interesse in anti-decubitus is nog een extra aangewakkerd door privéomstandigheden. Het Japanse matras tegen doorliggen is revolutionair innovatief en binnen de Japanse cultuur bestaat er groot respect voor mensen met levenservaring. Daarom is de keuze van Hivix voor Aad als Europees kwartiermaker heel logisch.”

 

United Care werkt alleen met Air Support matrassen

United Care werkt voor eigen klanten exclusief met de ad-matrassen van Air Support: “Dat klinkt misschien vanzelfsprekend vanwege onze nauwe samenwerking. Maar dat is het zeker niet. Het belang van de patiënt staat bij ons altijd voorop. En dit matras is gewoon het beste dat er bestaat. Doorligwonden verminderen of verdwijnen helemaal met dit drukverlagend matras.”

 

Kwaliteit van drukverlagende matrassen

Luchtwisselmatrassen werken beter tegen doorliggen dan schuimmatrassen. Maar luchtwisselmatrassen waren altijd erg kwetsbaar, ze gingen snel lek. Bij lekkage liep het matras leeg, waardoor patiënten juist extra klachten kregen. Het Air Support matras is nauwelijks lek te prikken. En lekt het, dan blijft het toch op druk. Bijkomend voordeel is dat je slechts één cel hoeft te vervangen en niet het hele ad-matras.”

 

Maatschappelijk pionier

Naast de persoonlijke band is het de kwaliteit van het product die voor Stevenson de basis is voor de samenwerking: “Ik heb al heel veel nieuwe bedrijven mogen helpen bij de opzet. Ik hou van het pionieren en vind het leuk om daaraan als onbezoldigd adviseur een bijdrage te mogen leveren. Het is sociaal betrokken en maatschappelijk verantwoord ondernemerschap, ik geloof uitdrukkelijk in samenwerking en solidariteit. United Care bewijst met sterke groei dat de keuze voor kwaliteit in de zorg de juiste is. En bij UniQare tonen we solidariteit met mensen die een afstand tot de arbeidsmarkt hebben.”

 

Kostenplaatje van Air Support ad-matrassen

Als ondernemer kijkt Jan Stevenson naar total costs of ownership. “Want kosten gaan veel verder dan de aanschafprijs”, licht hij toe. “Als je kijkt op de lange termijn, zeg tien jaar, dan is Air Support niet alleen een heel goede, maar ook heel duurzame en goedkope oplossing. Elke vier tot zeven dagen dat dit matras de ligtijd in een verpleeg- of ziekenhuis bekort, is zo’n matras al volledig terugverdiend. Niet voor niks heeft Hivix in Japan in korte tijd 60 procent marktaandeel veroverd.”

 

Als Klein Duimpje tegen de Reus

Stevenson steunt Torenvlied bij het verwerven van een marktpositie. Helaas schrijven verzekeraars aan particulieren tot in detail voor welke merken en types producten zij moeten gebruiken, willen zij voor vergoeding in aanmerking komen. Kostenplaatjes, lobby’s en grootschalige overeenkomsten wegen daarbij aanzienlijk zwaarder dan de belangen en gezondheid van patiënten. Zij hebben nauwelijks keuzevrijheid. Zorginstellingen en groothandels gelukkig wel, daarom kiest Air Support eerst voor benadering van de zakelijke markt. Stevenson: “Je moet de strijd aan met de gevestigde orde. En die is in de zorg helaas behoorlijk dichtgetimmerd. Maar vanuit het belang van patiënten gaan wij als Klein Duimpje vol overgave de strijd aan met de Reus.”

2017-08-29T12:38:11+00:00